söndag 19 maj 2013

Ett (lite för) spännande möte

Vem säger att man måste gå hemifrån för att uppleva spänning och äventyr? Belle ser, precis som katterna, varje dag och varje stund som en chans att upptäcka något nytt... och man behöver inte sätta tassen utanför trädgården, ens.

Det har varit mulet och lite småfriskt hela dagen idag, vilket sommarmatte tyckte var ett perfekt väder för att dra igång gräsklipparsäsongen. Under tiden gick Belle i spårlinan och katterna njöt av sin relativa frihet i kattgården - alltså, frihet från inomhuslivet och framför allt frihet från hundsällskap. Gammelmatte höll Belle sällskap, eftersom vi inte visste hur hon skulle reagera på gräsklipparen... det visade sig att Belle inte var det minsta rädd, och sedan hon fått klart för sig vad sommarmatte använde maskinen till var hon inte intresserad längre. Det fanns annat att leka med... vilket gammelmatte och matte för-skräckta upptäckte exakt samtidigt från våra olika positioner. "Hon har hittat något i gräset!" ropade gammelmatte samtidigt som undertecknad sprang dit för att kolla. Och jodå, Belle hade hittat något - närmare bestämt en orm! En meterlång snok ringlade ihop sig då hunden studsade kring den (inte på, lyckligtvis) och gammelmatte fick "fiska in" Belle till sig medan matte övertalade snoken att dra sig längre upp i skogsbacken. I alla fall så långt att spårlinan absolut inte räckte. Jag misstänker att ormen höll med mig om att det var lugnast så... och nu är gräset extremt kortklippt i den delen av trädgården, så att ormar skall inse att de inte kan gömma sig där utan hålla sig borta. Alla ormar är ju inte snokar, menar jag... vi får in huggorm i trädgården då och då, och för två somrar sedan föll vår älskade Cornish Rex Conny offer för ett huggormsbett...

Längre fram på eftermiddagen började det att regna, varför alla drog sig inomhus. Belles förtjusning i regn är lika med noll, men hon behövde ju fortfarande något att göra så jag tog henne med mig ner i källaren till tvättstugan. Där finns ju också mycket att undersöka! Och kapellet... och pannrummet, där jag just nu vistas en del eftersom vi håller på att elda upp varmvatten till varsitt bad åt gammelmatte och mig.

Någon långpromenad lär det inte bli i kväll, om Belle får bestämma - regnet vräker ner! Men ett par kortisar för att uträtta hundliga behov skall jag se till att tvinga ut henne på... de lär gå fort, misstänker jag *skrattar*.

2 kommentarer:

  1. Uppfriskande med hund i familjen, alltid händer något, och ut måste man gå

    SvaraRadera
  2. Ormar ska man akta sig för. Tur att Belle's "fynd" var en ofarlig snok.

    Kram
    /Julia

    SvaraRadera