söndag 22 september 2013

Belle i bil

Jag vet inte hur andra hundar beter sig i bilar, men Belle sköter sig alltid exemplariskt. Kör man långsamt, vill hon gärna kika ut genom något fönster, men kör man fort (d.v.s. över 50 km/h) rullar hon ihop sig och sover gott. Måste man lämna henne i bilen en stund, ligger hon också still och sover... så när vi igår kväll blev tvungna att låna en väninnas bil för att åka till Kärnsjukhuset i Skövde, eftersom gammelmatte började må dåligt, kände jag att jag vågade låta Belle vara i bilen medan vi var inne på akuten. Det tog förstås flera timmar där, så en gång i timmen gick jag ut till bilen, tog ut Belle på en promenad och körde sedan upp värme i kupén innan jag lämnade henne igen. En av gångerna fick hon också middag - vatten, vattenskål, matskål och enportionspåse med mat har vi alltid med oss, oavsett vad vi skall göra. Lilla Belle var så duktig, inte det minsta kinkig eller svår! Men det är förstås min förhoppning att sådana här "bilvaktarstunder" skall vara mycket sällsynta och framför allt kortvariga de gånger de är oundvikliga...

Nu ligger gammelmatte inlagd på strokeenheten, eftersom det är efterverkningar av hennes stroke som får henne att må dåligt, och vi andra i familjen - de sex katterna, Belle och jag - hålls hemmavid. Idag har vi dock fått ett fantastiskt glädjebesked: vi har en ny bil på gång! Eller rättare sagt, en begagnad bil i mycket gott skick. Och därmed kunde jag ringa till Belles matte och berätta att vi kan börja leta krocktestad bur - för nästa bur Belle reser i skall klara betydligt mer än den förra gjorde!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar