lördag 28 september 2013

Har hittat en perfekt skog!

Idag hittade vi en jättefin skog med massor av stigar och annat spännande att upptäcka. Tyvärr befinner sig denna skog bakom en vägskylt som förbjuder annan trafik än den "behöriga"... så nu skall jag ta reda på vem/vilka som äger vägen och försöka få tillstånd att parkera där inne för våra hundpromenader. Troligen handlar förbudet om att vägen används för underhåll av de vindkraftverk som står där inne, så då kan det väl inte störa dem om vi bara promenerar i själva skogen?

Nå, idag tog jag mig för att ändå köra förbi den där skylten och parkera på en bra plats en bit in. Sedan gick vi en bra runda, Belle och jag, och hittade som vanligt både det ena och det andra...

Dagens märkligaste fynd: en jättestor blyertspenna!
Nej, jag vet, det är en markeringspinne... men visst ser
den ut som en penna?!?

Även Belle kan, liksom Sigge, konstatera att det härjar
vattentjuvar i markerna... bäcken var alldeles tom

Första svampfyndet - en för mig okänd sort, förstås

Fler okända svampar

Försökte ta en närbild, men kameran fokuserade på mossan

Måste vänja mig vid hur nya bilen ser ut... hihi!

Så småningom letade vi oss tillbaka till bilen igen. Undrar om jag kommer att hitta den i vinter, när det är fullt med snö i skogarna? Om vi inte har tur och får en mycket mild vinter i år... det är vad jag hoppas på, eftersom Belle och jag njuter av våra skogspromenader!

1 kommentar:

  1. Första svampen är en Blek taggsvamp, supergod matsvamp.
    Den anda omöjligt att säja alldeles för dåliga bilder.
    Tips fota översida, undersida och ela den gärna för en tredje bild. Viktigt är också miljö, alltså vilka träd som växer nära, doft på svampen och gärna smak. Det sistnämnda innebär provsmaka en yttepytte bit och spotta ut
    Här har vi värsta torkan sen 1912, under 101 år ha inte bäckar och kärr varit så uttorkade om nu

    SvaraRadera