tisdag 17 september 2013

Mycket underligt i skog och mark

När Belle och jag gör våra långpromenader i skogsmark, alltså långt från där det finns vägar och välanvända stigar, hittar vi alltid märkliga saker som inte borde finnas där. Idag har vi t.ex. hittat ett sammanlagt tiotal däck på olika ställen - både bildäck och däck till betydligt större fordon, en golfboll, en polisbrickehållare, en konstig skruvmoj, ett antal tomflaskor (både glas och plast), en trasig badenbaden-stol, en (?) sko och diverse annat som folk uppenbarligen slängt ifrån sig. Och särskilt den där golfbollen fascinerar mig; jag menar, varför ligger det en golfboll på en plats där man inte ens i sin vildaste optimism kan spela golf?!? Det går inte ens att öva puttar där! Och det här var säsongens andra golfboll på en sådan omöjlig plats...

Polisbrickehållaren har jag ringt Polisen om, och de har bett mig lämna in den till dem i morgon när jag ändå passerar Mariestad. Min tanke var att någon faktiskt kan ha stulit den, tagit själva polisbrickan och slängt resten ifrån sig - så jag berättade exakt var jag hittade den och hur dags.

Mitt ute i ingenstans fann vi också stora, blommande solrosor, som jag givetvis var tvungen att fotografera:

Tänk, så praktiskt för skogens fåglar att ha tillgång till feta, goda frön nu när hösten har kommit och vintern så sakteliga drar närmare!

Annars var det framför allt svampar som Belle och jag letade efter. Det har regnat bra de senaste dagarna, så jag tänkte att det borde ha börjat komma svamp i markerna nu... och jodå, vi hittade en hel del som vi absolut inte vågade plocka eftersom kantareller, stolt fjällskivling och blodriskor är de enda sorter jag är säker på. Fast en sort vet jag mycket väl vad det är - och den skall absolut inte plockas (vilket jag tycker är lite synd, eftersom den är mycket vacker):

Jodå, flugsvampar fanns det gott om. Undrar lite vad en svamp har för nytta av att vara giftig? Då kan den ju inte sprida sina gener med hjälp av djuren, tänker jag...

Andra svampar jag/vi hittade tror jag är ätliga soppar, men jag vågade som sagt inte chansa:

Sist, men inte minst, måste jag få visa hur fin Belle är i sin hösttröja. Egentligen hade jag tänkt ta regntäcket, eftersom det har reflexer, men knäppningen har gått sönder så jag måste laga den innan hon kan ha det igen... så det fick bli "fångtröjan" istället:

Och tänk, hon behöll den på hela promenaden! Antagligen hade hon inte tid att tänka på avklädning mitt ute i skogen... eller så insåg hon att det var rätt skönt att ha tröja när det "bara" är +13 grader ute. Den blev rejält smutsig, kan jag berätta *skrattar*.

1 kommentar:

  1. Svamparna är alla strävsoppar av olika sorter. Alla är ätliga och goda utom flugsvampen förstås.
    Saker i skogen finns på de mest märkliga ställen Jag har gjort de mest otroliga fynd långt in i mina skogar många kilometer från vägar och hus.

    SvaraRadera