onsdag 16 oktober 2013

In i trôllaskoga igen...

Idag återvände Belle och jag till trollskogen och den här gången tog vi gammelmatte med oss. Hon kan också behöva lite motion! Fast hon höll sig mest på stigarna och gick inte direkt ut i skogen, som Belle och jag...

Gammelmatte och Belle är redo för äventyr!

... fast in i själva skogen gick bara Belle och jag

Så här mjuk och "slät" är marken

Fast i skogens djup lurar märkliga väsen... är det
ett vildsvin med horn eller en antediluviansk drake?!?

Vissa skogsväsen är mer söta än skrämmande

Givetvis höll jag utkik efter svamp också. Belle har fortfarande lite för bråttom för att verkligen ägna sig åt svampsök, men när hon fått gå kurs hos Sigge Svamphund nästa år blir hon säkert betydligt mer koncentrerad på uppgiften.

Förmodligen ingen matsvamp...

... vilket var retsamt, eftersom det uppifrån
såg ut som kantareller!

Vissa svampar är väldigt vackert mönstrade... (ovanifrån)

... även om de troligen inte är ätliga (från sidan)

Men faktum är att det BLEV svamp plockad idag - dock inte i skogen, utan i gräsmattan precis utanför vårdcentrum! Där växte nämligen flera stora, fina fjälliga bläcksvampar som jag tog med hem så att gammelmatte kunde göra svampomelett åt oss och Belle. Jättegott!

Så nu är vi mätta och belåtna allihop, och Belle kan koppla av efter en ordentlig skogs-promenad... medan matte - till katternas fasa! - dammsuger golven inför morgondagens hembesök av kommunens biståndbedömare. Hon skall klura tillsammans med oss på vad gammelmatte kan behöva för hjälp efter sin stroke, och eftersom jag inte vill att hon föreslår hemtjänststädning försöker jag städa lite grand idag. Jag har i.o.f.s. inget direkt emot hemtjänst, men man blir så bunden av deras tider och än så länge behöver jag inte den typen av hjälp för att kunna finnas till hands för mamma. Bättre då att andra, som verkligen behöver hjälpen, får de tiderna!

Ladyn Belle vilar i soffan

1 kommentar:

  1. Vilken härlig tur i skogen ni hade härom dagen !
    Visst är det både för och nackdelar med att ha hemtjänst , en av dom är ju att man blir bunden av deras tider.

    SvaraRadera