lördag 12 oktober 2013

Liv och död

Idag är vädret ljuvligt med sol från en blå himmel, och att gå i skogen med Belle är som vanligt ett äventyr. Hon studsar och far, nosar överallt, vänder sig ibland om för att kolla med mig vilken väg vi skall gå... och far sedan iväg i full fart igen *pustar*. Och efter hänger jag i kopplet, försöker låta bli att trampa fel och tänker att "ja, det här är i alla fall bra motion" medan jag försöker få Belle att lugna ner sig. Inte för att jag vill hindra eller störa henne i upptäcktsfärdens spänning, utan för att det vore kul att hinna se något av det vi passerar... svamp, till exempel.

Det är inte så mörkt som det ser ut...
kameran är bara lite ljussvag

Idag var det inte många svampar i skogen - eller åtminstone var det inte många vi såg, men det kan ju bero på att marken är översållad av löv i alla möjliga färger. För ett ovant "öga" kan det vara knepigt att hitta svamp i den miljön... fast några hittade vi, trots allt, även om det mest var tickor.

En liten... ja, är det en skivling av något slag?

Så här såg den ut uppifrån

Små ljusa svampar... notera Belles tass till vänster!

Samma svampar, annan vinkel

Med tanke på var den sitter... kan det vara en björkticka?

Högre upp på samma stam satt den här... samma sort?
Tänk, så totalt plan den är undertill!

Ytterligare en, som växte alldeles över marknivå

Så fann vi något sorgligt - en nydöd grävling låg fridfullt och till synes orörd i en liten sänka. Den kan inte ha legat där länge, för jag såg inte till några tecken på förruttnelse eller insekter... vila i frid, lille vän!

Väl inne igen fann jag snart två fästingar krypande - på mig själv. Belle hade klarat sig, den lilla lyckosten! Så sommaren kanske inte är riktigt över än? Eller så är fästingarna ovanligt frosttåliga, de små rackarna...

1 kommentar:

  1. De två första svamparna, den första troligen nån trattskivling, ingen matsvamp, nummer två omöjlig att identifiera. De på björken är fnösktickor allihopa. Användes förr till att elda med och av innanmätet tillverkades faktiskt t ex hattar.

    SvaraRadera