söndag 17 november 2013

Mångsidig italienare

Hon är verkligen en mångsidig liten hund, vår Belle - förutom jakt-, svamp- och kryddhund har hon idag visat framtassarna som vallhund också! Det var när Philemon rymde via vardagsrumsfönstret som hon bestämde sig för att den där katten skall inte vara utomhus - och så såg hon helt enkelt till att få honom att vända och springa tillbaka över verandan till gammelmatte. Vad Belle själv gjorde på verandan? Hjälpte gammelmatte och mig att sätta fast grangirlangen med lysdioder utmed verandaräcket, förstås. Vi kom på den bra idén att få det jobbet gjort medan det fortfarande var uthärdligt milt ute så att man inte frös halvt ihjäl... men vi tänder förstås varken girlangen eller någon annan julbelysning förrän första advent, det lovar jag. Att ta ut saker i förskott är inte riktigt vår melodi... tvärtom gillar vi traditioner och håller oss till dem vi har.

Nja... ärligt talat var inte Belle till någon större hjälp med girlangerna. Hon ägnade sig mest åt att försöka skrubba av sig tröjan mot bordets underrede - men det fungerade inte, efter-som hon försöker från fel håll (framifrån bakåt istället för tvärtom). Undrar just hur länge det dröjer innan hon knäcker det problemet?

Kan berätta att Belle och jag fann svamp idag när vi var ute på mitt-på-dagen-rundan (den längsta av dagens promenader) - men det var tyvärr narrkantareller, så dem skall vi inte äta. Kände mig dock stolt över att känna igen sorten och att inte ta fel på dem och riktiga kantareller! Lite i taget lär jag mig alltmer...

Inga äkta kantareller, fast de ser rätt lika ut...

... utan narrkantareller, som inte är någon matsvamp

2 kommentarer:

  1. Vilken tur att Belle "jagade" in Philemon igen :)
    Måste jama att dom där Narrkantarellerna var rätt lika dom äkta !

    SvaraRadera
  2. Så skönt att Belle hade ögonen och nosen med sig och märkte att en busig Philemon var på rymmen!
    OM ni lär er två nya goda matsvampar om året så är det jättebra! Tänk nästa höst kan ni plocka fyra goda och ätbara sorter ;-)

    Kram
    /Julia

    SvaraRadera