tisdag 11 februari 2014

Vissna stolpar och annat man finner i skog och mark

Rubriken är kanske lite tillspetsad... den "vissna" stolpen är den lyktstolpe som i vanliga fall lyser upp vägbanan där vår garageuppfart mynnar ut i vägen, och den senaste tidens regnande har fått den att tappa fotfästet så att den för två dagar sedan helt enkelt la sig ner, snyggt och prydligt, utmed vägrenen. Jag ringde faktiskt till polisen om det, eftersom stolpen låg så att själva lyktan bländade all trafik som kom söderifrån... men det tog ändå till idag innan det dök upp tekniker här för att ta itu med stolpen.

Eftersom jag inte ville missunna Belle nöjet att titta på, tog jag ut henne i kopplet för att visa vad som pågick precis utanför vår tomtgräns. Jag menar, vi bor ju på landet och här får man ta tillvara på de tillfällen till nöjen som erbjuds! *skrattar* Nej, skämt åsido var jag glad att teknikerna inte kommit lite tidigare, för då var Belle lös i trädgården och jag vill inte att hon skall lockas utåt vägen... nu hade jag hunnit få in henne och kunde koppla henne i tid.

Lite snopet kunde vi konstatera att herrarna ifråga snabbt ansåg sig vara otillräckligt rustade för sin uppgift, så de åkte sin väg igen. När vi nu ändå var ute, bestämde jag mig därför för att ta med Belle på en kort skogsprommis och korsade vägen för att hon skulle få besöka den skog som ligger mitt emot vårt hus. Det var ett tag sedan vi var där, så det skulle hon säkert gilla, tänkte jag.

Vad jag redan hade glömt var att det som sagt har regnat en hel del, och dessutom töat bort ett helt snötäcke... marken var uppblött och Belle och jag fick kryssa mellan pölarna.

Nåja, det gjorde inget - vi fortsatte in på torrare mark och gjorde som vanligt fynd av de mest skilda slag. Mitt i skogen, utan antydan till att där legat något hus förut, hittade vi t.ex. den här lilla "trädgården":

Eller vad sägs om de här vackert ihåliga stubbarna, som är så symmetriska att de nästan ser tillverkade ut?

Och som vanligt höll jag utkik efter svamp, inte minst tickor som kommit att intressera mig särskilt nu under vintern. Jodå, ett par fann jag...

Fast den vackraste hittade jag hemma, när vi kom tillbaka och skulle ta in mer ved! Den växer nämligen på en gren som jag kapade för ett bra tag sedan och la att torka vid husknuten... nu tog jag in den, fotograferade svampen, och la sedan ut grenen igen ifall det kanske fortsätter att växa. Gullkrös tror jag att den här sorten heter:

Tänk, så färggrann även vintern kan vara!

1 kommentar: