söndag 20 april 2014

Påsk

Det finns dagar på året när mitt livsval att leva för Gud blir extra tydligt i tillvaron... som nu i påsk, t.ex, som ju är kristendomens allra viktigaste och största helg. Och som katolik firar jag moment som inte är så vanliga i den kyrka de flesta svenskar är vana vid. I torsdags, var jag t.ex. i Stockholm där "min" kyrkas domkyrka ligger och deltog som präst i den särskilda mässan vi firar bara den dagen på hela året: Skärtorsdagen är nämligen inte "bara" åminnelsedagen av nattvardens instiftande utan även den dag då de heliga oljorna som skall användas under det kommande året (fram till nästa påsk) konsekreras (helig-görs). Och givetvis tog jag Belle med mig - jag åker aldrig någonstans utan henne. I kyrkan fick hon dock inte vara och hon skulle inte heller ha uppskattat det, tror jag - så på vägen dit stannade vi i Västerås och införlivade Belle med flocken för en dag. Hon såg ut att ta det som fullständigt naturligt, för när jag åkte vidare vände hon inte ens på huvudet för att titta efter mig utan studsade iväg med de andra med Michelles trygga hand om kopplen. Det är obegripligt att Michelle kan hålla ordning på fem livsglada italienare (alla i koppel) under promenaderna... men det verkar inte utgöra något som helst problem för henne *imponerad*.

Att resa till Stockholm lockade inte - det var länge sedan jag tappade all längtan till storstadslivet, även om jag alltid kommer att älska Stockholm för allt roligt och intressant jag har upplevt där och tycker att staden i sig är mycket vacker. Så jag kände inte någon saknad när jag kunde lämna sta'n igen... och att jag fastnade i den ena bilkön efter den andra på väg tillbaka till Västerås gjorde inte saken mindre tydlig. Så det var en lättnad att komma tillbaka till Michelle och hundarna - och hjärtevärmande att se hur lycklig Belle blev att se mig!

Måste förresten få visa en bild jag tog innan Belle och jag återvände hem. Vet inte riktigt vad jag skall kalla den... "Hur många italienare ryms i en och samma elementsäng som är konstruerad för en ensam katt" eller "Trippelhund" eller kanske "familjen Knasiga Hundar"? Eller vänta... de kanske tränar för något cirkusnummer?!?

Belle underst (förstås), dottern Dorika i mitten och junioren Miri överst
Miris syster Emi försöker förgäves få vara med, hon också

Hemresan gick bra - jag vet inte om Belle kände som jag, att det var oerhört skönt att få komma hem, men skulle det vara så att hon saknar flocken får hon snart en ny chans. Nästa lördag skall vi nämligen till Västerås igen, denna gång för att delta i min församlings årsmöte... och då skall Belle få vara hos sin flock hela dagen, medan jag sitter som mötessekreterare i en annan del av staden.

Men först njuter vi av påsken med dess goda mat, vila och - inte minst - otroligt ljuvliga väder!!! Solen skiner från en blå himmel, värmen är nästan somrig...

Matte, du skymmer solen!

1 kommentar:

  1. Tror nog att det är ett cirkusnummer dom övar på *fniss*
    Fortsatt trevlig påsk på er !
    Tassklappar och Nosbuffar

    SvaraRadera